onsdag 6 mars 2013

Den första fjällvandringen

Många associerar semester med sol och bad, men det finns personer som väljer en mer äventyrlig inriktning. Följande reportage, där en av lärarna på skolan har intervjuts, visar på ett sådant exempel.

Stina  har fortfarande kvar sina känslor från sin första fjällvandring. Den vackra naturen och de stora renarna som hon ser för första gången. Hon tycker att det är en stor skillnad mellan naturen och Göteborgs stora centrum. Hon ser allt fram för sig nu.

Efter engelskalektionen tar 
Stina upp sina böcker och läger i en korg som hon alltid bär, och ser på mig med ett vänligt leende när hon uttalar orden. Hon är 49 år och bor i litet samhälle mellan Borås och Göteborg nu för tiden. Stina lever som hon själv formulerar det ”med familjen villa, katter och bil” som en vanlig Svensson.

Vi sitter i tysta klassrummet vid elevbänkarna mitt emot varandra efter en lång engelskalektion. Stina vill gärna berätta om sin första fjällvandring.

-  Det var första gången när jag hade träffat min man. Det blev vår första semester tillsammans här i Sverige, när vi åkte till Norrland. Vi tog med oss tält, sovsäckar, mat och några flaskor. Vi packade ryggsäcken och vi hade planerat för fem dygn. Vi sov i naturen på nätterna och på dagarna vandrade vi i fjällen. Vi mötte inte något folk och vi var ensamma under hela vår semester.

Stina tycker att det är skönt när man går ut i naturen. Stina har ett bra minne och hon vill gärna fortsätta att berätta om sin resa som hon gjorde den första gången.  
 
-   En tidig morgon när jag vaknade och öppnade tältet, stod många renar utanför och plötsligt glor en ren på mig.
Stina börjar skratta när hon berättar om händelsen. Hon tar ett djupt andetag. Stina försätter att berätta om frihetskänslorna, tystnaden och den vackra naturen.
 
-  Vi kunde dricka vatten från bäckar och vattnet var så gött och man ville dricka hela tiden. Där fanns mycket svamp också och vi kunde plocka hur mycket som helst, säger hon med sin härliga göteborgska.
Stina vill gärna åka utomlands också men hon säger att det är tråkigt att lämna sina katter ensamma hemma.

-    Vi åker gärna till fjällen varje sommar. Jag vill gärna vandra i andra länder också men jag tänker på mina katter som inte kan följa med. Jag tycker om att vara med dem när vi är på semester.

Stina ser slutligen fördelar för hennes hälsa med att semestra i fjällen.

-Jag tycker att en bra semester för mig på grund av jag för motionera också.

1 kommentar: